martes, 8 de diciembre de 2009

Perquè la creació del blog en el projecte escollit?


Probablement per a un professor de l'àmbit presencial incorporar un blog a la seva dinàmica d'aula pot ser una manera molt atractiva d'utilitzar les TIC com a suport, però en un context educatiu que hem de tenir en compte ja que algunes de les funcions que permet el blog es poden desenvolupar des d’un Campus Virtual, per la qual cosa l'ús d'aquest recurs ha de ser un element que potenciï les possibilitats d'ensenyament i aprenentatge que ja ens ofereix treballar en l'aula virtual.

Aquest ús del blog amb finalitats educatives s'identifica amb termes com edublog, blogs educatius, etc. i de fet són nombrosos els blogs que hi ha amb aquesta finalitat. Amb aquest concepte, podem identificar situacions molt diferents, des dels blogs desenvolupats per professors i adreçats als seus estudiants fins als blogs del centres educatius que permeten obtenir informacions, passant pels blogs d'estudiants a manera de dietari personal, els blogs de les AMPA, etc.


Aquí diferencio dues grans funcions educatives bàsiques per als blogs: la millora del rol docent i la millora del procés d'aprenentatge (en aquest segon cas, a partir de l'ús que tant formadors com estudiants poden fer del blog). Les línies d’actuació d’un futur passen per una integració amb eines seleccionades de forma transparent i proporcionant recursos fàcils de trobar, dissenyades i que disposin d’un entorn lògic, intuïtiu i accessible per l’alumne. Així aconseguirem una major atenció i rendiment dels natius digitals referent a la informació, contingut i tasques (F García, J. Portillo, J Romo i M. Benito. Universidad del país Vasco (UPV/EHU).


En relació amb la
millora del rol docent, podem utilitzar un blog com a formadors però no adreçat als nostres estudiants, sinó a altres formadors del nostre mateix àmbit o com a membres d'un col•lectiu docent de centre, per tal de:

  • Compartir recursos i experiències amb altres formadors.
  • Cercar i recollir experiències d'altres centres.
  • Elaborar un dietari d'aula, de manera que cada professor pugui saber què s'hi ha treballat abans i després de la seva sessió, amb la intenció d'aprofitar recursos, idees, textos, etc. i dinamitzar propostes conjuntes amb els estudiants.
  • Elaborar un dietari de centre, amb totes les informacions rellevants per al col•lectiu docent.
  • Recollir els protocols interns de funcionament del centre.
  • Intercanviar resultats, informacions, etc. dels projectes d'investigació.

Pel què fa a la millora del procés d'aprenentatge, alguns usos que podem donar a un blog com a formadors poden ser:

  • Compartir coneixement personal i de la xarxa.
  • Oferir informacions actualitzades als estudiants: recomanacions, recordatoris, etc.
  • Anunciar novetats relacionades amb l'assignatura: conferències, articles, fires, pel•lícules, fets d'actualitat, etc.
  • Oferir reculls d'enllaços significatius per al desenvolupament de l'assignatura.
  • Oferir continguts i activitats en diferents formats (textos, imatges, animacions, etc.): continguts complementaris, de reforç, d'ampliació, bateria d'exercicis, simulació de proves d'avaluació, etc.
  • Exposar projectes (de recerca, treballs finals, etc.).
  • Exposar "bones pràctiques" (models de bones activitats, treballs, etc.).
  • Proposar recerca d'informació per mitjà de l'esfera de blogs.
  • Oferir gravacions o comentaris sobre les sessions de treball per tal que les puguin repassar o consultar aquells que no hagin assistit a classe.
  • Promoure un espai de comunicació i relació informal per a un bon clima a la l'aula.

Així mateix, com a estudiants, o pensant en el que com a formadors podem proposar als nostres estudiants, identifiquem diversos usos per als blogs:

  • Escriure un diari de bitàcola relacionant els continguts que es treballen en les diferents assignatures.
  • Elaborar un diari de l'aula de caire informal (les seves fotos, les seves experiències, aniversaris, etc.) que faciliti la relació entre els companys d'aula o centre.
  • Presentar els resultats d'una activitat.
  • Debatre en grups en el marc d'una activitat proposada.
  • Elaborar un diari de recerca.
  • Elaborar portafolis personals.
  • Elaborar un fotoblog, videoblog, etc. amb caràcter il•lustratiu del que s'està treballant a l'aula.
  • Crear una biblioteca de recursos que es considerin d'interès.
  • Elaborar un diari del seguiment i la presentació final de treballs en equip.
  • Utilitzar el blog com a espai que permet l'intercanvi de documentació i la seva classificació ordenada.
  • El•laborar i comentar plans docents, recursos d'assignatura...

Per a què és interessant?

Partint de la descripció genèrica, podem deduir que el blog serà interessant en situacions en què ens plantegem objectius com els de potenciar la cerca d’informació relacionada amb un tema, provocar la reacció o participació dels estudiants, exposar un tema treballat a l’aula, destacar la rellevància d’un tema, etc.

Concretament, alguns usos serien:

El blog com a eina per a administrar i generar continguts i activitats

Descripció

Una possible utilització del blog de la nostra aula o assignatura és l’administració de continguts i activitats. El blog de l’aula o assignatura esdevé un repositori dels continguts i activitats que pot anar creixent a mesura que es desenvolupa el curs. Amb la construcció permanent d’aquest blog, oferim als estudiants un element de valor afegit fora del marc de l’aula.

Per a què és adequat?

Podem utilitzar aquest tipus de blogs en situacions en les quals vulguem potenciar la participació dels estudiants en l’estudi de l’assignatura mitjançant la consulta i el treball de diferents continguts i activitats que evolucionen en paral·lel al desenvolupament del curs acadèmic i d’una manera integrada en la planificació de l’aprenentatge. El simple fet de disposar d’un lloc web accessible en què podem trobar, de manera fàcil i ordenada, continguts diversos (d’ampliació, de reforç, de síntesi, etc.) i activitats (d’aprenentatge, d’ampliació, d’avaluació, etc.) pot facilitar als estudiants el seguiment de l’assignatura i, de retruc, augmentar el seu seguiment o participació. La novetat del mitjà pot esdevenir sens dubte un element motivador.

Podem superar aquesta proposta més o menys proactiva si a més impliquem els nostres estudiants en l’elaboració i el desenvolupament d’aquest blog. Pensem per un moment el valor que pot aportar la creació, consensuada pels estudiants, d’un lloc on es vagin recopilant de manera ordenada tots els recursos que els poden ser útils en el desenvolupament d’una assignatura, per exemple. El protagonisme que adquireixen els estudiants en el procés educatiu farà que el seu aprenentatge sigui més significatiu. D’altra banda, aquest ús permet al professor tenir coneixement del desenvolupament de l’estudi dels diferents estudiants, identificant quines són les seves llacunes, quins errors tenen, quin és el seguiment de l’assignatura, etc.

Podem ser nosaltres mateixos els qui, com a editors del blog, publiquem tota la informació, però la meva proposta és crear dinàmiques que, juntament amb els estudiants, poden ajudar a fer que construïu i mantenir el blog sempre actiu:

* Possibilitat de desenvolupar-hi debats a proposta del professor o dels estudiants.

*Assignació de responsabilitats determinades als estudiants (els uns s’encarreguen de buscar recursos sobre l’assignatura i els incorporen; altres validen els continguts incorporats; altres generen activitats o documentació que posen a l’abast de la resta de companys, etc.).

Aquestes podrien ser idees per a dinamitzar el blog, que es poden modificar, segons com es vagi veient el funcionament i la dinàmica que pren.

Competències que facilita treballar el blog

- Capacitat d’anàlisi i síntesi.

- Capacitat de cerca d’informació en la xarxa i d’incorporar-la amb sentit crític.

- Capacitat per a estructurar la informació de l’assignatura.

- Adquisició dels coneixements de l’assignatura.

- Capacitat per a desenvolupar estratègies d’organització del temps.

- Capacitat per a prendre decisions personals i en grup sobre els continguts i el seguiment del blog.

- Capacitat per a comunicar-se i exposar idees en un àmbit de coneixement determinat.

- Preocupació per la qualitat de les aportacions.

Valoració...

Avantatges que presenta

  • Podem exposar els temes de l’aula, de manera que encaixin amb les necessitats del nostre grup concret d’estudiants.
  • Podem tenir un espai propi, que anem elaborant a mesura que el curs avança.
  • Com a producte podem millorar o obtenir nous recursos per a l’assignatura al final d’un període docent a partir de l’activitat generada en el blog.
  • Afavorim una major responsabilitat sobre l'aprenentatge i n'incrementem el nivell de personalització.
  • Disposem d'una eina complementària per a l'avaluació.

Consideracions que cal tenir en compte

  • Hem de valorar i planificar el temps que comporta per als estudiants la consulta o la participació en el blog.
  • Hem de valorar quin volum de feina pot comportar per a nosaltres mateixos com a docents l’elaboració, el manteniment, la dinamització i la qualitat del contingut del blog; per això és adequat planificar-se unes hores concretes per a dedicar-s’hi.
  • Cal integrar a la dinàmica de l’aula virtual l’ús del blog, per tal de veure que són elements paral·lels integrats en la planificació de l’aprenentatge.
  • Cal proporcionar als estudiants pautes clares per a la participació en el blog i la publicació de la informació (sempre abans d’exposar el tema a l’aula, sempre després, criteris de qualitat, etc.).
  • Si el blog serveix com a element per a l’avaluació, cal identificar els criteris, proporcionar retroalimentació, etc.
  • Cal vetllar per la qualitat dels elements que s’incorporen al blog, per tal que no donin lloc a errors o confusions que malmetin el procés d’aprenentatge.

No hay comentarios:

Publicar un comentario