jueves, 10 de diciembre de 2009

Sessions formatives

Aquestes sessions pensades per desenvolupar-se en 50 minuts, responen al següent desenvolupament:

Objectiu: Propòsit específic que dóna sentit al treball educatiu desenvolupat.

Consideracions prèvies: Aspectes a atendre durant el desenvolupament de la sessió.

Activitat: Presentació detallada de la proposta, seqüenciada en tres moments: inici, desenvolupament i tancament

Recursos: Elements de suport per dinamitzar l'activitat.
Orientacions didàctiques: Criteris i tècniques útils per a optimitzar el desenvolupament de la sessió.
Saber més: Informació bàsica respecte els continguts més rellevants en relació al contingut de la sessió.

1ª Sessió

Preguntarem al grup què entén per «creences», i demanarem a l’alumnat que mencioni algunes creences que hagin tingut en el passat (la infància) i que, posteriorment, hagin abandonat (com creure en els Reis de l’Orient o en els àngels, per exemple). ¿Quin era l’origen d’aquestes creences? ¿Com varen influir en la seva conducta? ¿Com i quant varen desaparèixer? Escriuran a la pissarra algunes creences comuns sobre les drogues. Per grups es seleccionaran les que provoquin un major acord o desacord.

Proposarem la següent activitat: Què opinen de cada frase, quin és el motiu de les seves creences, com influeixen en la seva manera d’entendre les drogues. El portaveu de cada grup anunciarà las manifestacions del grup que el docent recollirà a la pissarra. Aquesta activitat ens serà útil per a dinamitzar un debat a partir dels següents interrogants:

Respecte a les creences:

Quines s’apropen a la realitat i quines no?

Per què hi ha percepcions contradictòries d’una mateixa realitat?

Respecte a les fonts de informació:

Hem constatat la veracitat?

Què pot passar si la informació que utilitzem és falsa?

2ª Sessió

Es dividirà la classe en grups, i es distribuiran retalls de premsa relatius a diversos aspectes de les drogues per l'alumnat. El material conté exemples que poden servir de base que cal identifiqar els elements comuns de les notícies. Una persona, com a portaveu de cada grup, exposarà les conclusions. Seguint la tècnica del «pluja d'idees », demanarà als seus alumnes que expressin la primera idea que els suggereixi la paraula «droga». S’anotarà a la pissarra les expressions i s’analitzaran les seves connotacions positives o negatives. Posant un signe (+) o (-) al costat de cada terme. Destacarem les diferents percepcions al voltant del concepte «droga» i els motius d'aquesta varietat. Es Construirà conjuntament una definició bàsica que integrin les idees comunes nascudes del comentari dels retalls de premsa i l'anàlisi de les expressions realitzades en aquesta segona part, menys aquests elements: Les drogues són substàncies químiques que introduïdes en l'organisme actuen sobre el cervell provocant diversos efectes psicoactius (estimulants, depressius, al·lucinògens). Poden generar diferents conseqüències adverses i afavorir diverses formes de dependència (psicològica,, fisiològica i / o social). L'argument principal és que les substàncies que encaixen a la categoria «droga» comparteixen característiques que cal considerar abans de decidir sobre el seu consum.

L'exercici permetrà l'aparició de les diferents percepcions, positives i negatives, que l'alumnat manté respecte a les drogues, habitualment relacionades amb el que veuen i senten en l'entorn més proper o familiar. Es pretén estimular una concepció més objectiva del significat de les drogues, sense emetre judicis. Habitualment, les persones s’interessen pel consum de drogues buscant efectes plaents. No obstant això, les drogues tenen capacitat per alterar el funcionament del nostre organisme, podent produir tolerància i dependència.

3ª Sessió

Es planteja a l’aula que els alumnes s’han convertit en promotors d’activitats per l’oci pels joves els caps de setmana.

(Exemple) L'Ajuntament els ha cridat l’atenció per participar en la definició de les polítiques adreçades als joves. Aquesta és l'oportunitat que estaven esperant per fer valer els seus desitjos. Per fi poden fer propostes que ajudin al barri. Cal que s'indiquen totes les activitats que els agradaria desenvolupar en el seu temps de lleure. Activitats esportives, culturals, musicals... anotat a la pissarra ja que cal que votin individualment per les tres que considerin més desitjables. S’escolliran les cinc més votades i es distribueixin per grups d'interès. Per tal d'atraure altres joves, hauran de desenvolupar una campanya de divulgació.

Cada grup haurà d'elaborar un petit document amb la següent informació:

1. Nom i definició de l'activitat.

2. Destinataris.

3. Recursos per al seu desenvolupament (recursos humans, econòmics).

4. Suports: associacions, polítics, mitjans de comunicació, etc.

5. Campanya de màrqueting: com atraure a les persones interessades?

4ª Sessió

Al llarg de l'etapa que dura el crèdit de síntesi els alumnes hauran de:

• Analitzar els principals factors que influeixen en els fets socials, i conèixer les lleis bàsiques de la natura.

• Valorar críticament els hàbits socials relacionats amb la salut, el consum i el medi ambient.

• Utilitzar l'educació física i l'esport per afavorir el desenvolupament personal.


No hay comentarios:

Publicar un comentario